2. mars 2008

Jeg vil elske hvem jeg vil!

Jeg så på The L Word i dag, og merket et sinne begynne å koke inni meg over alle sneversynte mennesker. Hvordan kan noen mene at de vet hva som er rett og galt, når så mange mennesker er uenig? Hvordan kan noen tillate seg å bestemme at noe er "unaturlig", når det selv for dyr (som vi vet handler ut i fra følelser og instinkter, ikke moral og ansvar) faller seg naturlig?

Vi blir opplært til å tro at vi lever i et relativt oppegående samfunn, en velferdsstat der alle får den utdannelsen de har krav på, og relativt sett skulle ha gode muligheter til å kunne tolke den verden vi lever i. Så hvorfor i alle dager har vi da politikere - med makt - som ikke takler å se to menn kysse hverandre? Hvorfor har vi en statskirke som fordømmer noe så fantastisk som ekte kjærlighet?

Mange snakker om de konservative og religiøst fundamentalistiske, muslimske landene, og fordømmer alle muslimer på samme måte som man fordømte alle sosialister under den kalde krigen, men de glemmer å se på sine egne normer. I det frigjorte Norge tar man fremdeles utgangspunkt i at alle er heterofile. Man må "komme ut av skapet" før samfunnet vet 100% at man ikke er det. Er ikke dette også et utrykk for et land som fremdeles er preget av en religiøs fundamentalisme?

Aksept og toleranse har blitt viktige ord. Jeg aksepterer den du er, jeg tolererer ditt valg. Svært så diplomatisk. Men å bli tolerert eller akseptert har en negativ betoning. Det betyr at noe er norm og noe er avvik, men avviket kan aksepteres eller tolereres, fordi man må... Jeg vil ikke aksepteres. Jeg vil ikke bli tolerert av noen. Jeg vil elske hvem jeg vil. Punktum. Finale.

3 kommentarer:

Sondre Olsen sa...

Ingen som nekter deg å elske hvem du vil. Likevel må vi vel ha rammer? Hvis ikke blir kjønn og antall fullstendig relativt, og vi får et syn likt unge venstre: så lenge alle samtykker spiller verken kjønn eller antall noen rolle.
Var blogginnlegget et forsvar for kjønnsnøytral ekteskapslov forresten?

Guri sa...

Sondre: Kvifor skal kjønn og antal spela rolle? Kvifor må ein ha reglar for kven ein kan elska?

Guro Grimstad sa...

Sondre: Innlegget var først og fremst ment som en reaksjon på holdninger jeg mener er gammeldagse og diskriminerende.

Men selvfølgelig er jeg for kjønnsnøytral ekteskapslov, selv om posten ikke gikk på det spesifikt, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor kjønn og antall må spille noen rolle..