15. april 2009

Liste: 5 feel-goodfilmer!

Jeg tar Annahs "utfordring" på strak arm, og lister herved opp mine topp 5 feel-goodfilmer (akkurat i dette øyeblikk, hvertfall).

Det burde kanskje nevnes at "dette øyeblikk" fortiden er andre time på lesesalen, klokken 10:10 på en onsdag, etter en allerede overstått forelesning i Calculus 2 - mulig det spiller litt inn på fantasien min.

En annen ting som kanskje burde nevnes er min favorittregisør, Quentin Tarantino, ikke akkurat er kjent for å lage feel-goodfilmer (med mindre noen, som meg, mener at From Dusk Till Dawn egentlig burde falle i denne kategorien), så det blir nok mye "jentefilmer" her.

Anyways! Jeg velger å sette opp filmene i typisk alfabetisk rekkefølge, here it goes:

Cinema Paradiso

Italiensk film fra 1988. Jeg velger bare å vise til imdb sine beskrivelse av filmen: "A celebration of youth, friendship, and the everlasting magic of the movies."

High Fidelity
Britisk film fra 2000, basert på en av Nick Hornbys udødelige bøker - need I say more?

Le Fabeleux Destin d'Amelie Poulain

Fransk klassiker fra 2001 - ja, det er faktisk mulig å kalle denne filmen en klassiker allerede!

Love Actually

Britisk julefilm fra 2003. Hva skjer når man blander amerikansk historie med britiske skuespeillere?

Pride and Prejudice (BBC-versjonen)

Britisk BBC-produksjon fra 1995, basert på Jane Austins mesterverk. Noen vil kanskje påpeke at dette var en miniserie for TV, og slett ingen film, men min absolutte favoritt feel-goodfilm vil for all fremtid være den 5 timer lange Pride & Prejudice.

5 kommentarer:

Ze Brosowic sa...

Pride and fucking prejudice? Eg e sjokkert. Det er jo så søtt. Eg trur faktisk ikkje det er lov å like tarantino og pride and prejudice.

Gina sa...

Pfft! Pride and prejudice eier verden! Det er noe av det beste som er festet til film! Bra liste Guro! Basert på mye filmtitting i Olaf Ryesvei? :P

Guro Grimstad sa...

Knut: Har du sett Pride & Prejudice? Hvis ikke, synes jeg ikke du skal være så fordomsfull ;) Og dessuten vil jeg påpeke at både True Romance og Jackie Brown er ganske søte filmer de og - in the end.

Gina: Definitivt til begge utsagn - jeg tenker det er på tide med litt catching up på filmsiden snart.

anna sa...

Åååh, herlig! :D
Amelie er en FANTASTISK film!

Og Love Actually er så nydelig! Den blir ALLTID dratt fram rundt juletider, og den blir ALDRI gammal <3
En film med Hugh Grant, Colin Firth, Bill Nighty & Emma Thompson slår ikkje feil. Ikkje tale om!

Unknown sa...

Haha! På tross av våre politiske unigheter er vi overraskende enige i filmutvalget.

Da er ihvertfall filmindustrien frikjent for politisk indoktrinering i den ene eller andre rettningen.