28. november 2009

Ambisjonsnivå på NHH

Det er eksamenstid på NHH, og de fleste studentene går fra å holde ett veldig høyt partynivå, til å låse seg selv inne på lesesalen og lese til bokstavene faller ut av boken. For en utenforstående kan skolen se tilnærmet forlatt ut, men hvis man kommer seg inn på lesesalen eller biblioteket, så vil man oppdage alle de håpefulle studentene, som ønsker intet mer enn å gjøre det bra på eksamen.

Også har vi de som kanskje ikke setter ambisjonsnivået like høyt. Førstekullistene på NHH skal ha hjemmeeksamen på MET030 - Databehandling for økonomer - neste uke, og it's learning er bombadert med forespørsler om noen vil være på gruppe med andre. Hjemmeeksamen er nemlig en gruppeeksamen, der 2-3 personer skal jobbe sammen fra mandag til fredag.

De aller fleste forespørslene som kommer sier det samme: Hei, jeg lurer på om noen vil ha meg på gruppen sin - er ute etter en god karakter, og jobber hardt. Man kunne nesten tro at samtlige på NHH har ambisjon om A i faget, men den gang ei. Fikk nemlig denne forespørselen her om dagen:

Hei,

Jeg er kanskje litt sent ute, men mangler gruppe til hjemmeeksamen i Data. Er det noen som har plass til meg?

Har egentlig et ganske lavt ambisjonsnivå, og er keen på å jobbe så lite som mulig.

Ser helst at vi er ferdige med eksamen slik at jeg rekker champisfylla på Fella på torsdag.

Hører gjerne fra dere.


Så til de av dere som mener at vi NHH-studenter ikke tenker på noe annet enn karakterer, tenk om igjen. Enkelte tenker tydeligvis mer på neste sjampis-fyll. ;)

1 kommentar:

Julianne: sa...

Haha. Sjampisfylla :D