18. januar 2007

Regnskapstull

På Nansenskole praktiskerer man frivillig tvang når det skal velges studentråd (i.e. elevråd for studentene...), noe som resulterte i at jeg har sittet den siste timen og gått gjennom alle kriker og kroker i hukkommelsen min for å finne ut hvordan man satte opp et regnskap. Jeg er nemlig ansvarlig for studentøkonomien på Nansenskolen, og må med andre ord sette opp et regnskap over denne innen forrige mandag.

Nå må man huske at Nansenskolen er en folkehøgskole, og når jeg sier forrige mandag så mener jeg selvfølgelig innen neste gang skolerådet skal samles, som skulle vært forrige mandag, men som mest sannsynlig blir førstkommende torsdag.

Det betyr at jeg har akkurat en uke på meg til å huske hva i all verden debet og kredit egentlig betyr, og hvorfor i allverden man har en råbalanse og en vanlig balanse. I løpet av den siste timen har jeg prøvd å finne alle bilagene og regnet ut hvor mye penger det skulle ligget i kassa, uten særlig suksess. Det brude nemlig ligge ganske mye mer i kassa enn det som faktisk er der, men grunnet et stykk leie av Håkons Hall, som vi ikke har fått kvittering for enda, så er kassa litt mangelfull for øyeblikket.

Tilbake til selve regnskapet. Jeg fant en rammemodell fra 1. klasse, som ga meg en grei ledetrå til hvordan det burde se ut, men som rammemodellene mine pleier å være, så var denne uten en eneste formell. Dermed er jeg dømt til å huske alle formlene selv, noe jeg ikke gjør. Jeg husker derimot at debet er det man faktisk har i kapital-kontoen, mens kreditt er det man har brukt fra kapital-kontoen. Dette gjør jo ting litt enklere, for nå kan jeg faktisk plassere tall inn i debet og kredit-kontiene, men så var det resultatet da.

Jeg husker noe om at råbalansen kommer før balanse og resultat kan regnes ut, og at debet og kredit er omvendt når man går ut av regnskapet og over i resultat og balanse-kontien, men så var det et eller annet med egenkapitalen også, og plutselig går alt i surr. Jeg har aldri vært så irritert over at skolebøkene til vgs ikke ligger ute på nett som nå, tenk så enkelt det hadde vært om jeg bare kunne gått inn på "økonomi for 1. klasse" --> "regnskap" --> "regne ut balanse og resultat". Men neida, vi må nemlig betale for faktiske bøker, og siden mine økonomibøker ble solgt videre da jeg var ferdig med 1. klasse, så er jeg relativt stuck.

Noen som kan hjelpe meg ut her? Har prøvd å ringe mine kjære 1.klasse-venner, men de har jo ikke økonomi lenger pga kunnskapsløftet, og 2.klassingene husker visst ikke det de lærte før sommeren, så der er det hevrtfall ikke noe å hente... Seriøst, som jeg savner Ingvild Minde Hansen akkurat nå.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg hadde da virkelig anna å gjøre i økonomitimene enn å lære meg kredit og debit! Jeg tror halvparten av bloggpostene min fra i fjor er skrevi i de timene...

Men slapp av, jeg roter fram økonomiboka (jeg fikk jo ikke solgt den pga kunnskapsløftet) og tar den med i helga:)

Unknown sa...

Beklager at jeg ikke kunne hjelpe, men jeg er dessverre et barn av kunnskapsløftet. Kan sikkert spørre Ingvild fra deg, men antar hun bare gliser og stønner fram noen skarende
setninger. Vel uansett, lykke til med steiner-budsjettet, bare ta noen eurytmi-økter hvis stressets mørke skyer senker seg.

Endre sa...

iiiiiiiiiiiiingvild...sukk ja den dama kan virkelig sin økonomi!

Anonym sa...

*kremt* nokon du skal skrive at fiksa biffen, Guro :)