3. mai 2009

Eksamensprokrastinering

Det er snart tid for eksamen - kalenderen min sier at første eksamen er om cirka tre uker, men det velger jeg selvfølgelig å se helt bort fra - og i den anledning kommer herved en topp-10-liste over nyttige måter å prokrastinere bort nødvendig lesetid:

1. Rydd rommet. Og da mener jeg ikke bare å flytte ting som ligger på gulvet inn i skuffer og skap. Neida, her mener jeg gå gjennom alt du eier, sorter det etter nyttighet, verdi, bruk, alfabet, whatever floats your boat... Ta ut alt av av klesskapet/kommoden, brett alle klær sammen på ny, organiser de etter farge, størrelse, etc. Dere skjønner tegninga.

2. Vask huset. Hele huset, ikke bare gulv og bad, men vinduer, trappeoppgang, nøkkelhull. Ta en q-tips og skrubb alle skruer du ser, all skitt MÅ bort - hvis ikke vil eksamenslesingen bli helt umulig, trust me.

3. Lag mat. Enhver student vet at uten mat og drikke, duger helten ikke. Derfor er det helt naturlig å bruke tid på å lage mat til hver dag resten av eksamensperioden. Bak brød, kvern kaffe, kjern smør, gå på jakt ...
det viktigste er at du slipper å ha angst for at du ikke får tid til å lage middag mens du leser til eksamen.

4. Sorter iTunes. Denne trenger vel egentlig ingen forklaring, jeg mener alt - år, albumnummer, sjanger, rangering, you name it... Hva er vel kjedeligere enn å måtte bruke unødvendig tid, til å søke seg gjennom tusenvis av usorterte sanger, når en egentlig kunne lest til eksamen?

5. Finn opp et nytt spill. For å kunne sitte lenge på lesesalen trenger man gode pauser. For å få best mulig pauser, må man kunne slappe mest mulig av, og ikke tenke på lesing. Det gjør man gjerne med et spill, og det er derfor nødvendig at du bruker tid på å finne opp det beste avslappingsspillet før neste lesepause.


Jeg kunne sikkert holdt på i all evighet med mulige ting man kan gjøre for å hindre eksamenslesingen i å ta overhånd, men klokken er mye, jeg må på lesesalen i morgen, og det er egentlig et veldig godt punkt på listen å finne på nye måter å prokrastinere bort litt lesetid.


Lykke til og god natt!

3 kommentarer:

Ze Brosowic sa...

Hahaha, masse god sannhet i den lista der. Eg har eit punkt til.

x. Bli sjuk. Ingenting annna gir deg så stor grunn til velte seg rundt i sjølvmedlidenhet. Du får gjort nada, og ein blir aldri så sakte frisk som i eksamensperioden.

angoranora sa...

Ja, nettopp! Viktig å rense seg skikkelig før man går løs på eksamenslesinga. Ikke et støvkorn bak senga, ikke en sokk til overs, en strømpebukse med hull, en tupperwareboks uten lokk.

anna sa...

Utrolig kor masse nyttig man klarar å gjere på utrolig lang tid når man skal lese til eksamen.. Heime i BKK hadde Nina heimeeksamen, og ho lagde klippekrans, såg på Buffy, lagde smykker.. Gledar meg meget til å bli student igjen!!! Eksamens-prokarastinering ftw.