15. mai 2009

Formelsamling i MAT112


Ahhh... Ikke nok med at vi får formelsamling i MAT112, noe som er høyst ureglementert, og som enkelte studenter har klart å krangle seg til (uten at det egentlig burde være nødvendig å få) - nå har de søren meg begynt å klage på at de enkle formlene for derivasjon og integrasjon ikke er med i formelheftet.

Jeg føler egentlig at foreleseren min sin reaksjon snakker for seg selv, legg spesielt merke til den herlig, syrlige tonen i siste avsnitt. You go, Tor Sørevik!!

--- e-post fra foreleser Tor Sørevik ---
Som forventet var reaksjonen på formelsamling: "Flott, men gi oss enda flere".
Konkret har jeg motatt ønsker om formler for derivasjon/integrasjon og
trigonometriske identiteter. Det vil jeg ikke gi og her er en kort begrunnelse:

*derivasjon/integrasjon: På dette nivået skal basis formler for derivasjon av
produkt/kvotient og kjerneregelen være like kjent og kjær som den lille
multiplikasjonstabellen i grunnskolen. Det samme med delvis integrasjon.
Jeg kunne selvfølgelig lagt ved de 3 siste sidene i Adams med spesielle,
kryptiske integral, men velger heller å gjøre eksamen uavhengig av disse.

*trigonometriske formler. Disse skal også være kjent fra videregående skole.
Dessuten er det ikke mye som må huskes. Ved små enkle figurer ser en at
sin x = -sin(-x) = cos (pi/2-x); cos(x) = cos(-x) ... osv
Så bør en huske at
sin(u + v)= sin(u)cos(v) + sin(v)cos(u)
cos(u + v)= cos(u)cos(v) - sin(u)sin(v)
(sin(u))^2 + (cos(u))^2 = 1
Alle andre formler er spesial tilfeller og/eller kombinasjoner av disse
f.eks u=v gir:
sin(2v) = 2 sin(v)cos(v)
cos(2v) = 2 (cos(v))^2 - 1 = 1 - 2(sin(v))^2
som kan skrives:
(sin(v))^2 = (1-cos(2v))/2, osv,...

m.a.o. det er ikke mye som må huskes, og det vesle som trengs burde dere fått inn i skallen på videregående.

-tor
--- melding slutt ---

2 kommentarer:

Ze Brosowic sa...

Hahaha... Pent.

Fint med forelesarar som faktisk har forventningar til studentane.

anna sa...

Aaaaaawesome! :D