17. desember 2006

Finalenerver


15.55 begynner finalen i håndball-EM mellom Norge og Russland. Tidligere i vinter var jeg i Håkons Hall og så finalen i Møbelring-cupen som også gikk mellom Norge og Russland. Den kampen vant vi, selv om det var ganske mye spenning på tribunen og på banen til tider. Heldigvis hadde vi back-trioen vår i Linka, Gro Hammerseng og Katja Nyberg. Det har vi ikke hatt i dette EM'et, siden Katja er ut med skade - finnes det noen rettferdighet i verden?

Det norske laget har fått skryt for å ha et bredt mangfold blant spillerne, noe som spesielt har vært viktig siden Katja ble skadet. Jeg er enig i at vi har mange gode spillere, men det er allikevel ikke riktig å si at dette kommer til å bli noen lett kamp. Vi kom oss såvidt gjennom semifinalen mot Frankrike, som forøvrig leder med 5 mål i bronsefinalen mot de forutsette mesterne i EM, nemlig Tyskland.

Vi har noen veldig viktige spillere i Kathrine Lunde og Therese Pedersen, Kathrine har holdt oss inne i kampene gjennom hele EM, spesielt de gangene forsvaret har sviktet (som desverre ikke har vært helt sjeldent). Therese Pedersen er straffeekspert, og har vist seg som en glitrende målvakt de sjansene hun har fått. I tillegg har Linka Riegelhuth, Gro Hammerseng, Karolinde Dyhre Breivang, Tonje Nøstvold, Else Marthe Sørlie og Kristine Lunde vært sterke og viktige nøkkelspillere, mens jeg fremdeles stusser over Marit Breiviks valg i å sette Annette Hovin Johansen i angrep, jenta har jo flere tekniske feil i løpet av en omgang, enn de andre jentene har hatt gjennom hele EM...

Spesielt vil jeg også trekke frem kantspillerne Kari Mette Johansen og Ragnhild Aamodt, som har gjort en glitrende jobb og med flere meget pene trekk har skapt flyt i angrepet og scoret mange nydelige mål.

Jeg gleder meg veldig til denne finalen, i møbelring-cupen slet Nroge spesielt med å komme seg gjennom Russlands sterke forsvar, et forsvar de ikke egentlig er spesielt kjent for. Men jeg tror at nettopp på grunn av problemene i den kampen vil Norge gjøre alt de kan for å spille på overganger og opprullinger fra kantene i dag. Dessuten spilte vi ikke egentlig en særlig god kamp i går, det var enkeltprestasjoner fra blant annet Kristine og Kathrine Lunde som holdt oss oppe, og jeg tror jentene har lært at de må jobbe godt sammen i dag.

Ingen kommentarer: