13. desember 2006

O dolce Napoli


O dolce Napoli,
o suol beato.
Ove sorridere.
Volle il Creato.
Tu sei l'impero
Di armonia!
Santa Lucia! Santa Lucia

Eller som vi sier i Norge:
Svart senker natten seg
i stall og stuer.
Solen har gått sin vei.
Skyggene truer.
Inn i vårt mørke hus
stiger med tente lys
Sancta Lucia, Sancta Lucia



13. desember er min favoritthøytid. Både fordi jeg liker historien bak Santa Lucia og lussi-natten, og fordi jeg var Santa Lucia siste året på barnehagen - jeg var nemlig den høyeste og hadde langt, blondt, krøllete hår :)

I dag ble jeg vekket klokken 0800 av koret på Nansenskolen. De gikk rundt på Internatet og sang Lucia-sangen på norsk og delte ut lussekatter - både vanlige og vegan (vegan var ironisk nok de beste).

I går kom jeg hjem fra jobb i 22-tiden, etter å ha jobbet i 11,5 timer. Det skal jeg aldri gjøre igjen. Jeg jobber her, på Fakkelgården ved HiL, og jobben min består i å ha på meg headset og ringe folk over 15 år i hele Norge å spørre om hva de stemte på ved forrige valg, hva de ville stemt på i dag, hvilke leverandører av TV-kanaler de kjenner til, hvilke typer yoghurt de kan navnet på, etc. Med andre ord er jeg telefonintervjuer - NEI! Ikke telefonSALG, intervjuer, markedsundersøkelser, forbrukeranalyse, demokrati i praksis - hmm..samme hvordan jeg vrir og vender på det, så må jeg innrømme at det er en forferdelig jobb å ha, og at jeg aldri snakker emd telefonintervjuere...

Da jeg kom hjem fra jobb var juletreet på Nansenskolen pyntet, pepperkaker var bakt og folk satt i elevstua og hadde juleverksted. Noen ganger er folkehøgskole bare toppers!

Nå er klokken litt over 19, og jeg skal spise kveldsmat. Klokken 20 viser filmklubben "A Nightmare Before Christmas" og i morgen har vi bare filosofi og resten av dagen fri. Jeg simpelt henn elsker julen. Forresten reiser jeg hjem til Trondheim på lørdag, og uansett hvor idyllisk folkehøgskoleliv kan høres ut, så gleder jeg meg veldig til å komme vekk fra et 24/7 sosialt liv... :)

Kunne forresten skrevet endel om hvem som stemmer hva og hva de som stemmer hva svarer på andre ting, men har visst skrevet under på en avtale om taushetsplikt. Men jeg kan si så mye som at over flertallet av de i Norge som svarer på slike undersøkelser som jeg driver med tror at vi vil få et rød-grønt flertall ved neste stortingsvalg, veldig få av de "små" næringslivslederne, det vil si de med mellom 3 og 15 ansatte, har gjort noe for å få flere kvinnelige ledere og styremedlemmer, alle synes faglærte arbeidsinnvandrere i byggebransjen skal ha samme lønninger som faglærte nordmenn i byggebransjen, nesten alle i Bergen stemmer Høyre og nesten alle som stemmer Høyre bor i Bergen, ingen liker å bli forstyrret under EM i håndball og alle som svarer på undersøkelsene sier Nei til EU!

2 kommentarer:

Endre sa...

ring meg da gure ;)

Endre sa...

gure...jaja tror jeg trenger juleferie...GURO