25. desember 2008

Ørepropper mot kritisk tenking...

Det er jul og jeg skal straks på 1.dags-lunsj, men mens familie stresser rundt og bringe den ene bilen til lunsjen, mens den andre bilen bringer folk fra Nidarosdomen og 1.dags-gudstjenesten, så fant jeg meg en stille stund med internett.

Tenkte derfor jeg skulle poste noe jeg skrev mens jeg satt og ventet på at flyet mitt endelig skulle reise fra Bergen til Trondheim sist torsdag.

---
Aftenposten kan opplyse at Humanistisk Ungdom sender ut ørepropper til skoleelever landet over, i anledning juleavslutningen og de mange julegudstjenestene som skolene deltar i.

Humanistisk Ungdom mener det er problematisk at gudstjenesten virker nærmest obligatorisk, og vil med øreproppene opplyse om at man faktisk har et valg, samtidig som de har laget et ”fengende” slagord: ”Ikke prek i min skole, så skal ikke jeg tenke i din kirke”.

Selv er jeg helt enig i at obligatorisk eller i dagens tilfelle ”semi”-obligatorisk kirkeundervisning er ikke bra for et likestilt og syndikalistisk samfunn. Ingen elever burde føle seg tvunget til å delta på en gudstjeneste – å gå i kirken burde være opptil enhver, og ikke endel av den norske skoles timeplan.

Samtidig mener jeg at både øreproppene og slagordet sender helt feil signal. Hvis man først føler man er nødt til å bli med klassen sin på julegudstjenesten, eller påskegudstjenesten for den saks skyld, så blir det jo helt latterlig å sitte der med ørepropper og ”ikke tenke”. Litt av poenget må jo være å faktisk tenke når man er der, den dagen alle stenger ørene for hverandres meninger og ytringer, så er jeg sikker på at demokratiet og dialogen ser sin død.

Kanskje ikke helt det Humanistisk Ungdom opprinnelig ønsket med kampanjen?
---


God jul og godt nyttår fra Trøndelag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Akkurat det tenkte jeg om den kampanjen, også! Jøss, vi er altså såpass samstemte på noen områder. Synes også å sette preken/tenking opp mot hverandre blir et litt merkelig budskap å komme med.

Guro Grimstad sa...

Åjsann... jeg trodde egentlig ikke at samtalen vår skulle få så raske koneskvenser. =)