18. oktober 2006

Her er så underligt..



Jeg ser på den hvite himmel,
jeg ser på de gråblå skyer,
jeg ser på den blodige sol.

Dette er altså verden.
Dette er altså klodenes hjem.

En regndråbe!

Jeg ser på de høye huse,
jeg ser på de tusende vinduer,
jeg ser på det fjerne kirketårn.

Dette er altså jorden.
Dette er altså menneskenes hjem.

De gråblå skyer samler seg. Solen ble borte.

Jeg ser på de velkledde herrer,
jeg ser på de smilende damer,
jeg ser på de ludende heste.

Hvor de gråblå skyer blir tunge.

Jeg ser, jeg ser...
Jeg er vist kommet på en feil klode!
Her er så underligt...

- Sigbjørn Obstfelder

Det sør i Lillehammer. Det er oktober og det snør...

Jeg elsker den første snøen. Den er myk og deilig og egentlig litt varm, også kan man sitte under dyna å drikke kakao og se på film eller lese en god bok og ikke egentlig bry seg om noe annet enn at det er vinter og dagene blir kortere og mørkere og julekalenderen henger på veggen og alt er bare fint.

Den første snøen kommer ikke i oktober. Snø i oktober ødelegger alt. Snø i oktober betyr at snøen kommer til å bli liggende i 2 sekunder og så forsvinne. Snø i oktober betyr ikke julekalender, levende lys, mandel i grøten og julebrus. Snø i oktober er teit!


Men så har regjeringen bestemt seg for ikke å sende soldater til Sør-Afghanistan, så da er det ikke så ille likevel. : )

5 kommentarer:

Anonym sa...

her er det støv istedet for snø. og 40 grader...hvem sa det var vinter? (ps ENN at tippeligaen ser ut som den gjør, jeg ble helt sjokkert. hva tror du guro? sånn helt dønn seriøst så tror jeg aldri jeg har vært så spent. utenom for to år siden.)

Anonym sa...

DET SNØR:D:D:D
Jeg elsker Lillehammer for den tidlige snøen.

Guro Grimstad sa...

hehe, tror ikke vi har noen sjangse i hvertfall, men jeg håper vi vinner mot Stabæk på søndag så vi får 4.-plassen hvertfall. Heier på Brann og håper de får gullet, men alt står og spinner på helgens oppgjør egentlig. Brann - RBK blir en grusomt spennende kamp.

Anonym sa...

- og gratulere for å publisere eit av mine favorittdikt :)

Maren sa...

Huff, sno hortes kaldt ut. her er det sol og varmt, og snart flytter vi til kysten og dsa skal jeg bade hver dag=) ikke for aa gjore deg sjalu eller noe altsaa;P