23. oktober 2006

Kaninterrorister?


Aftenposten skriver i dag om ALF (Animal Liberation Front), en dyrevernsgruppe som forsøkte å frigjøre en hvit sibirsk tiger fordi de mente den ville få det bedre i en dyrehage enn som "artist" i sirkusshowene ved Royal Zirkus i Sveits.

Nå er ikke jeg på noen som helst måte forkjemper for Sirkus, selv om jeg likte dem da jeg var liten, siden jeg fikk sukkerspinn og gigantkjærlighet den ene gangen jeg var på sirkus, og jeg er heller ikke veganer eller motstander av jakt på dyr. Jeg synes egentlig sånne dyrevernsfolk som frigjør dyr eller kler seg nakne er litt patetiske, å kle seg naken for å være mot pels blir bare unødvendig i mine øyne, og å slippe ut minken så den dør fordi den ikke tåler å møte bylivet er jo ikke helt supert det heller.

Men dette er besides the point. Greia med historien om disse dyrevernerne i Sveits er at de aldri klarte å slippe fri denne tigeren. De ble nemlig så altfor skremt av synet på den, så de bestemte seg for å gjøre the next best thing, og frigjorde heller den søte lille kaninen, som i ettertid viste seg å ikke være endel av sirkuset, men kjæledyret til klovnens 6-år gamle datter.

Dette i seg selv er jo egentlig en ganske søt historie, men så viser det seg at ALF faktisk står på FBIs terrorliste. Og det er da man må spørre seg selv, hvis en gruppe mennesker som er for redde for tigeren de skal frigjøre at de ikke klarer å fullføre oppdraget sitt, og det skumleste de gjør er å "befri" en søt, liten kanin. (nå skal vi ikke uundervurdere kaninens egenskaper, etter å ha sett monthy python stiller jeg og meg veldig kritisk til dem, men dog) Hvilke andre grupperinger er da ufortjent rankert som en terrororganisasjon av FBI, og hva blir da meningen med denne lista, utenom selv å skremme folk med tanken om at enhver person man ikke kjenner kan være en terrorist?

Ingen kommentarer: